2014 – mål & nyttårsforsetter

 Det er litt utrolig at det allerede er 2014, jeg gleder meg til det nye året. Føler at jeg får ett lite spark bak til å sette meg mål og forsetter for 2014. Litt rart at jeg føler det slik fordi alt går jo sin vante gang, men det skal bli gøy å sette nye mål for det nye året. Jeg gleder meg! Tankene er mange, og jeg vet jeg må begrense de. Jeg skal lage en lise over mål & forsetter for 2014, de skal være realistiske, men jeg må jobber hardt for å nå målene. Det er tanken. Selvfølgelig skal det være innenfor kategorien hund!

Det forrige året har vert lærerikt på mange måter. Jeg fikk Elly og jeg har lært veldig mye at det, jeg lærer alltid noe nytt når det kommer valp i hus! Varga har endelig begynt å bli voksen av seg, takk og lov… Jeg har hatt mange oppturer med Varga, men også noen nedturer. Sånn er det å ha hund, ikke bare dans på roser.

Mine Nyttårsforsetter er:

– Bli flinkere til å trene lydighet, agility, utstilling & freestyle med appareter (som vist på bildet over) med hundene.

– Trene med positive forsterkninger, belønne når de gjør noe riktig og ignorere når de ikke gjør det jeg ønsker.

– Trene hundene slik at de holder seg i form.

– Bli flinkere til å sette av tid til det som betyr noe for meg.

En ting er å lage seg nyttårsforsetter, men en annen ting er å gjennomføre det! Jeg skal bruke hver eneste dag jeg får til å gripe muligheten til å gjennomføre forsettene jeg har skrevet opp!

Mål for 2014:

– Trene med Varga slik at hun kan møte på andre hunder uten å bjeffe som en gal. (Dette er faktisk ett vanskelig mål, men vi skal jobbe hardt).

– Gjøre Elly trygg på ulike miljøer og lyder (hun er ganske trygg, men det er ikke alltid hun vet hvordan hun skal takle en situasjon).

– Lære Elly å hilse fint på mennesker.

– Lære Elly å reagere raskt når hun får en kommando.

Tror at dette blir målene i første omgang. Det at Varga blir smågal da vi møter på andre hunder er faktisk slitsomt, det er ett problem, så jeg må legge ned mye tid til dette. Elly er en valp enda, om noen måneder er hun ett år. Av erfaring kan disse månedene være krevende, men så langt virker Elly veldig medgjørlig så jeg håper det fortsetter slik! Jeg skal sette opp plan slik at vi kommer inn i gode vaner, da blir disse månedene lettere å håndtere og hverdagen blir gøyere for oss begge.

-HundiAktivitet

3 thoughts on “2014 – mål & nyttårsforsetter

Legg igjen en kommentar

