Treningslogg – 01.09.14

Jeg tenkte jeg skulle begynne å notere ned etter hver treningsøkt, for at det blir lettere å se resultater over tid. Så jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å gå! I dag bestod økten av utstillings-trening.

Hva og hvorfor : Jeg trener utstilling med Varga, fordi jeg vil at hun skal lære seg å være mer «stram» i kroppen når jeg stiller henne opp, at hun skal ha en god reisning og ha ørene rettet fremover.

Hvordan: jeg har begynt å bruke klikkerten mer enn før, også har jeg mange kjempegode gobiter. Jeg belønner når henne loggrer, og når hun har ørene rettet fremover, hun får gobiter hver gang hun gjør det.

Hvordan det gikk: I dag gikk det sånn midt på tre, jeg vet jeg ikke skal ha for store forventninger, og det har jeg heller ikke. Men det er ikke alltid like lett. Jeg må liksom bestemme meg for hva jeg skal belønne henne for, enten så er det å logre eller å ha ørene rettet fremover. Slik som det er nå så er det litt vanskelig for henne å logre, samtidig som at hun har ørene rettet fremover (en stram kropp). Så jeg må trene i korte, men «interessante» økter, jeg skal få henne til å syntes at det er kjempegøy, slik at hun alltid vil være stram i kroppen når vi trener.

Må bare fortelle noe utrolig vittig som skjedde i dag. Da jeg skulle gå en annen plass for å trene videre, så hørte jeg noen lyder i gresset, men tenkte ikke mer over det. Bare få sekunder etter så skjønte jeg at det var en mus, ett eller annet sted, så jeg begynte å se etter den. Varga skjønte tydeligvis at det var no der hun og, så hun tok nesa i bruk og lukta seg fram. Plutselig så løp musa gjennom gresset. Varga så musa og hun ble totalt forandret fra å være slapp og ikke så interessert, til å bli en hyperbunt til tusen. Jeg benyttet meg av den tiden til å stille henne opp, hun stod akkurat slik jeg vil at hun skal stå, da er det bare å trene på at hun skal stå slik, selv om hun ikke ser en mus.

Det jeg må gjøre annerledes: Jeg har funnet ut at hvis jeg vil at hun skal være stram, så må jeg slutte å gi godbit hver gang hun gjør det riktig. Hun kan få belønning i form av kos/lek, istedet for å alltid få godbit. Fordi da vil hun alltid lure på når hun får godbiten, og da vil hun være mer «anspent», fordi hun ikke vet når hun vil få den, så da blir det på en måte slik; «å å å, når får jeg den, når får jeg den», hvis dere skjønner hva jeg mener. Så jeg håper at jeg vil se resultatene fortere nå.

Det er slik jeg vel at hun skal stå. Vi jobber tolvmodig mot målet.

Legg igjen en kommentar

